keskiviikko 10. elokuuta 2016

A niinkuin arki!

Elokuun tuulessa on jo selvästi syksyinen väre. Takapihan pihlajat punastelevat ja metsien marjamättäät notkuvat houkuttelevan runsaina. Yksinäinen puusta pudonnut lehti kuiskii jo sitä, mitä ei vielä haluaisi kuulla. Illat hämärtyvät hiljalleen, kuin pakottaen kesävillikon rauhoittumaan! Niin se vain on. Arki on täällä ja kesä pian kaunis muisto vain.


Täällä on reput pakattu valmiiksi ja kynät teroitettu teräviksi.
Huomenna se alkaa. Uusi arki ja uudet mahdollisuudet! Samassa hetkessä ripaus haikeutta ja kourallinen seikkailumieltä. Muistan itsekin vatsassa lentelevät perhoset, kun pitkän loman jälkeen palattiin kouluun. Nyt varsinkin, kun esikoinen siirtyy yläasteelle! Kuinka jännää se onkaan!



Työpisteeltäkin on kesän pölyjä pyyhkäisty pois ja arki voi sen puolesta myös alkaa. 

Ystäviltä saadulla lahjakortilla hankein pitkään haaveissa muhineen Tine K:n olkilaukun.


Mustikka-aikaa elellään parhaimmillaan, ja täällä onkin herkuteltu niin tuorein mustikoin kuin piirakoinkin. Osa on saatu pakkaseenkin asti, mutta vielä pitäisi lisää tuota superfoodia hakea. 


Eipä mulla sitten muuta tällä erää, joten:

Tsemppiä alkavaan arkeen!

Iida Emilia

sunnuntai 7. elokuuta 2016

Asuntomessujen valoisa kuningatar

Hiphei! Ensimmäisestä työviikosta loman jälkeen selvitty ehjin nahoin ( vaikka heti alkuun pientä jännitysmomenttia työpaikkani ovella aiheuttikin mystisesti kadonneet avaimet, jotka onneksi lopulta, tunnin etsintöjen, monien puheluiden ja hikikarpaloiden jälkeen löytyivät laukkuni pohjalta, lymyilemästä vuorikankaan alta )! 

Toinen asia, josta en ole vielä täysin toipunut, olivat nuo viikon takaiset asuntomessut. Kokonainen kylä täynnä toinen toistaan upeampia kohteita! Avaria, tilavia, valoisia, täydellisiä koteja! Arvatkaapa vaan miltä oma koti tuntui sen kaiken jälkeen? Julkaisukelpaamatonta matskua :D

Rakennuskuume minua ei päässyt silti vielä puraisemaan, sillä sydämeni sykkii edelleen enemmän vanhojen talojen tunnelmalle, mutta tuo remppakuume on nyt jotain niin järisyttävää, että siihen kutinaan ei enään pieni raapiminen riitä!

Kuvia minulla olisi messuilta vaikka kuinka ja paljon. Monia loistavia ideoita ja mainioita ratkaisuja, joihin olette varmasti törmänneet blogissa jos toisessakin. Yhden kohteen haluaisin kuitenkin nostaa esiin, sillä tämä valkea unelma: Lakka Lakeus valloitti monen muun lisäksi minutkin.








Messuisäntänämme toiminut Winled Oy  edustaa laadukkaiden LED-valaistusten kärkeä Suomessa. He olivatkin suunnitelleet muutamien messukohteiden valaistukset, ja pääsimme niihin rauhassa tutustumaan ennen muun messukansan ryntäystä. 

Täytyy myöntää, että tällaisena amatööri- ja fiilistelysisustajana en ole aikaisemmin liiemmin valaistuksiin kiinnittänytkään huomiota, joten valaistusasioihin perehtyminen oli erittäin mielenkiintoista ja opettavaista. Asia olisi toki toisin, jos olisimme rakentamassa tai tekemässä jotain laajamittaista remonttia, mutta moni juttu jäi nyt muhimaan mietintämyssyyni.

Omassa 85-rakennetussa rivarissamme olenkin useasti repinyt hiuksiani kelmeän keltaisten hehkulamppujen loisteessa, eikä keittiön loisteputkivalojen kalsea sävykään mieltä ylennä. Pimeästä eteisestä löytyy vain yksi kattoplafondi, jonka valo ei talven pideydessä riitä mihinkään!






Täällä Lakka Lakeuden ylväässä, modernissa kokonaisuudessa valaistuksen suunnittelija Toni Reinilä on miettinyt kaiken viimeisen päälle toimivaksi ja selkeälinjaista sisustusta täydentäväksi.

Huomiotaherättävin valoilmiö Lakeudella on varmasti rimakaton LED-valonauhoin toteutetut valojuovat, jotka keräävät katseita ja luovat samalla kaunista valoaan avaraan tilaan.




Led-valojen hyvät puolet ovat varmasti jo monien tietoudessa.
Pitkän polttoiän, vähäisen lämmöntuoton ja energiaystävällisyytensä lisäksi valon väriäkin pystyy säätelemään. Neutraali värilämpötila muistuttaa päivänvaloa ja säilyttää valkoiset pinnat puhtaan valkoisina ja toistaa sisustuksen muutkin tehostevärit kauniisti.

Kun luonnon oma valo ei enään pohjolan pimeimpinä vuodenaikoina riitä, niin silloin valaistus on tietenkin erityisen tärkeää, ja tämäkin on huomioitu tarkkaan kaikissa yksityiskohdissa.
Valaistussuunnitteluun kannattaa todellakin käyttää aikaa ja ottaa ammattilainen avuksi.












Makuuhuoneissa ja kylpytiloissa valon värilämpötilaa on puolestaan säädetty hieman tummemmaksi ja lämpimämmäksi, joka luo rauhoittavan ilmapiirin.

Tämä saunaratkaisu oli mielettömän hieno ja pidän kovasti tuosta tumman ja vaalean kontrastista.








Saunassa ja muissakin huoneissa näkyi paljon alaslaskettuja kattoja, joiden reunoilta loisti epäsuoraa valoa, joka todella toimii kauniisti niin valontuojana kuin sisustuksen katseenvangitsijanakin.
















Pihavalaistus kuuluu tietenkin myös osana kokonaisuuteen ja sekin oli suunniteltu komeasti.
Nuo talon seinien Hydra-valaisimet voi itse säätää heijastamaan valokeilaansa joko yhteen- tai molempiin suuntiin.




Vaikka kyseessä olikin uusi ja modernimpi kohde, niin näkisin hyvin näiden simppelien ja hyvällä tavalla huomaamattomien valaisimien sointuvan moniin perinteisiinkin kohteisiin. Esimerkiksi täältä löytyi kuvia mm. romanttisen puutalon valaistuksesta. Ainakin itselläni alkoi heti raksuttaa ajatukset eteisemme valaistuksen suhteen, ja saunaankin saisi valoilla aivan erityistä tunnelmaa.




Lämpimät kiitokset mieleenpainuvasta viikonlopusta Winledille!

Iloa ja valoa uuteen viikkoon!

Iida Emilia

-yhteistyöpostaus-

tiistai 2. elokuuta 2016

Seinäjoki -Sorsanpesä -Solar Sound

Siinäpä vasta olikin kova kolmen S:n setti viime viikonlopulle + asuntomessut vielä siihen kylkeen. Huikea loman lopetus kerrassaan! 

Sain muutamia viikkoja sitten kutsun Winled oy:ltä VIP-viikonlopun viettoon Seinäjoelle, jossa pääsisin avecini kanssa majoittumaan Hotel Sorsanpesään, ja tutustumaan samalla asuntomessujen- sekä Solarsoundien tämänvuotiseen tarjontaan. Eipä tarvinnut kahtaa kertaa miettiä! Menetin muuten samaisella kertaa festarineitsyyteni, sillä en ole vielä tähän ikään mennessä koskaan festareilla käynytkään, ja mikä hupaisinta, vaikka sisustusbloggari olenkin, niin en ole myöskään ikinämilloinkaan käynyt ennen asuntomessuilla!!! 

Meidän lisäksemme paikalle saapuivat Winledin suloinen emäntämme Noora,  Hajottamon hulvaton Heidi leppoisan miehensä kera, Modernisti kodikas blogin aurinkoinen Kerttu sekä hänen pirteä ystävättärensä, Modernin puutalon hersyvän hauskat Mervi & Petri, sekä Inspired by love elegantti pariskunta Sanna & Tomas. Sanna oli muuten sisustanut asuntomessuille aivan ihanan kohteen: Lakka Lakeuden, josta näette paloja myöhemmin. En tuntenut ketään näistä bloggareista entuudestaan, eikä blogitkaan olleet kovin tuttuja, koska he edustavat moderninpaa tyylisuuntausta, mutta aivan mahtavia tyyppejä joka ikinen ja he tekivät reissusta ikimuistoisen :)



Hotel Sorsanpesä tarjosi viikonloppuumme ripauksen glamouria ja luksusta.

Tämä 1970-luvulla rakennettu, ja 80-luvulla kulta-aikaansa elänyt mielenkiintoinen arkkitehtuurinen elämys muistutti ympyränmallisen ulkokuorensa vuoksi pesää, joka sijaitsi luonnonkauniin joen varrella. Keskustaan oli n. kolmisen kilometriä matkaa, mutta kulkuyhteydet olivat erittäin hyvät ja parkkipaikat ilmaiset.

Hotellia on remontoitu tämän vuosikymmenen alussa laajalti klassiseen ja runsaan pehmeään tyyliin.
Palvelu oli loistavaa ja ruuat erittäin maukkaita. Unikulman patjat tuntuivat taivaallisilta, mutta valitettavasti nekään eivät auttaneet herkkäunisen unenlaatuun riittävästi, sillä nukuin ensimmäisenä yönä vallan kokonaista neljä tuntia! Ainut miinuspuoli huoneessamme olikin se, että en saanut huonetta yöllä täysin pimeäksi, vaan heräsin aamukuudelta auringonsäteisiin, mutta ihmeen hyvin sitä silti jaksettiin koko päivän painaa menemään, ja toisena yönä nukuttikin jo paljon paremmin.

Hotellin alakerrasta löytyi myös suuri tanssipaikka livebändeineen, sekä viihtyisä terassi jokimaisemin, jossa kelpasi kesäiltana istuskella.















Ensimmäisenä iltana saavuimme mieheni kanssa aika myöhään vasta hotellille, joten emme ehtineet tavata muita bloggareita kuin vilaukselta. Vietimmekin romanttista laatuaikaa ihan vain kahdenkesken. Söimme hyvin ja kippistelimme kuohuvalla.

Illan hämärtyessä matkasimme Solar Soundeille ja jammailimme siellä yömyöhään intoa puhkuen mm. Elastisen ja JVG:n tahdissa. Nämä jo neljättä kertaa järjestetyt festarit ovat saavuttaneet nopeasti huippusuosion, enkä yhtään ihmettele, sillä torstaina paikalla olivat olleet esiintymässä mm. iskelmän ja popin kuninkaat: Siltsu ja Antti Tuisku.

Kiinnitin kaiken ihmispaljouden ja hyvän musiikin keskellä huomiota siihen, että festarialueella toimi kaikki hyvin. Bajamajoja oli riittävästi ja järjestysmiehet olivat kokoajan valppaita!

Varmuudella voin todeta, että tämä ei tullut jäämään viimeiseksi festarikokemuksekseni.







Toisena Seinäjoki-päivänämme kävimme asuntomessuilla, joista laitankin teille lisää juttua toisella kertaa. Lisäksi illastimme Sorsanpesällä pitkän kaavan mukaan, ja kävimme vielä festareilla kuuntelemassa Petri Nygårdin härskejä lauluja, joiden sanoma tuli kyllä selväksi :P Huh hei, ei ehkä ihan ominta musiikkigenreäni. Iltaa istuimme vielä porukalla terassilla myöhään, ja juttua riitti. Jännä miten "ventovieraiden" tyyppien kanssa voikin puhua niin avoimesti kaikenlaisista asioista ja naurettua tuli niin, että vatsalihaksiin koski.

Tässä alhaalla koko ryhmä koossa ( Kiitokset Kertulle kuvan lainaamisesta ). 



Viimeistä lomapäivää viedään nyt! Ja heinäkuukin vaihtui lennossa elokuuksi.
Samaa aikaa ahdistaa, mutta toisaalta tuntuu myös kivalta kun arki alkaa!

Iloa päiväänne!

Iida Emilia

-Yhteistyöpostaus-


torstai 28. heinäkuuta 2016

Kuulumisia loman varrelta

Heippa!

Täällä alkaa lomapäivät hiipua vähiin, mutta kyllä on ollut ihanan leppoisaa ja loma on tuntunut pitkältä ja lämpimältä :). On mökkeilty, pesty mattoja, vietetty rantapäiviä, tavattu ystäviä ja juhlittu pienimuotoisesti minun ja mieheni synttäreitä. ( Enkä ole tuhlannut aikaani juuri ollenkaan siivoamiseen )! Itse täytin tänävuonna nyt sitten pyöreitä, ja olenkin sen tiimoilta potenut pientä ikäkriisiä pitkin vuotta, mutta viime sunnuntaina herätessäni nelikymppisenä, tajusin ettei nuo numerot mikään katastrofi olekkaan :D . 

En saanut aikaiseksi pidettyä minkäänlaisia juhlia, vaikka kovasti sellaisiakin alkuun suunnittelin. Kahvittelimme vain suvun kesken ja sain kyllä ihan liian ihania lahjoja, joten kiitoksia vain kaikille. Pari mahtavaa nelikymppistä ystävääni veivät minut yllärinä Tiirinkosken tehtaalle vohvelille, ja sain sinne samalla lahjakortin, jonka käytin samantien pois kuleksimasta ;). Istuimme vielä iltaa pitkään terassillamme rupatellen. Kriisipalaveria parhaimmillaan! Tapasin samaisella viikolla paria muutakin pitkäaikaista ystävääni, joiden kanssa kävimme myös kahvittelemassa tuolla Tiirinkosken tehtaassa, joten antoisa viikko todellakin takana! Niin, ja ihanille blogiystävilleni myös kiitokset upeasta korulahjasta! Olen niin kiitollinen näistä kaikista mukavista ihmisistä ympärilläni!

Kuvissa muutamia räpsyjä keittiön puolelta. Olen niin supertäpinöissäni tulevasta remontista, jota toivottavasti pääsisimme syksyn mittaan aloittamaan, ettei oikein huvittaisi edes enää kuvailla näitä nuhjuisia nurkkia. En nyt tosin ole varma vielä rempan laajuudesta, että tuleeko keittiön kaapistoihin suuriakaan muutoksia, mutta toivossa on hyvä elää ;). Yksityiskohdista ja köökin tyylistä pidän kyllä edelleen, mutta nuo komerot lahoavat kohta käsiin!


















Meillä on isännän kanssa tulevalle viikonlopulle kahdenkeskeinen reissu tulossa, mutta kerronpa siitä lisää myöhemmin.

Mainiota torstaita!

Iida Emilia