tiistai 4. lokakuuta 2016

Keittiön suunnittelua ja luonnoksia

Olen todella onnellinen, että päätimme uusia keittiökalusteemme kokonaan, nyt kun muukin asunto remontoidaan. Keittiö on kuitenkin koko kodin sydän, jossa vietetään paljon aikaa ja sen toimivuus on hyvin tärkeää. Käytännöllisyyden lisäksi toki ulkonäkökin merkitsee paljon.

Minulla on ollut jo vuosia selkeä kuva unelmieni keittiöstä. Sen tulisi olla ehdottomasti vaalea ja avaran tuntuinen maalaiskeittiö, olematta kuitenkaan yltiöromanttinen. Haaveideni tueksi keräilin Pinterestistä kuvia toinen toistaan kauniimmista countrykeittiöistä ja niiden avulla oli helppo alkaa hahmottamaan omaa unelmien kyökkiä.

Koska keittiöt ovat hyvin kalliita hankintoja, eikä budjettimme ole suurensuuri, niin alusta asti oli selvää, että tekisimme mahdollisimman paljon itse. Kaappien kasaaminen on toki työlästä hommaa, mutta jos siinä säästää pitkän pennin, niin olemme valmiita näkemään sen vaivan. Tässä kohtaa toki kiitän ja rutistan rakasta isääni, rakennusalan ammattilaista, joka meitä tulee remontissa avustamaan. Ilman häntä emme tästä varmaan selviäisi!

( Pinterest )

Mistä keittiö tulisi sitten hankkia? Ensin mielessä oli Ikea, mutta toiseksi hyväksi vaihtoehdoksi valikoitui Hämeenlinnassa sijaitseva Suomen Ylijäämävarasto.

Veljeni perhe hankki muutama vuosi sitten keittiönsä juurikin tuolta Ylijäämältä, ja loistavan palvelun lisäksi saivat sieltä todella kauniin, toimivan ja laadukkaan kodin sydämen. Pari muutakin tyytyväistä tuttavaamme olivat sieltä keittiönsä löytäneet, ja koska sijaintikin oli meidän kannaltamme loistava, niin päädyin eräänä vapaapäivänäni paikanpäälle mallikeittiöitä ihastelemaan.

Ylijäämävarasto sijaitsee Kantolassa, hieman kauempana keskustasta, ja rakennus on kieltämättä ulkoapäin aika karun oloinen. Nimi juontaa juurensa liikkeen alkuajoilta, jolloin myynnissä oli ainoastaan muilta toimittajilta ylijääneitä tuotteita mm. komkurssipesiä. Nykyäänkin vaihtuvasta valikoimasta löytyy poistotuotteita, ulkomaiden vientikappaleita ym. mutta vakiovalikoimissa myydään edukkaasti mm. keittiö- ja wc-kalusteita sadoin eri ovivaihtoehdoin. Kaikki tuotteet ovat ehjiä ja uusia.


( Pinterest)

Kiertelin Ylijäämällä aikani mallikeittiöitä katsellen ja löysinkin heti pari ovimallia, jotka olivat kovasti mieleeni. Toinen niistä oli Lyyra ura ja toinen Linnea peiliovi. Myös Integra viehätti yksinkertaisuudellaan.

Ammattitaitoinen myyjä vastasi avuliaasti kysymyksiini, ja päätimme, että lähettäisin hänelle kuvat nykyisestä keittiöstämme mittojen kera. Lisäksi lähetin hänelle myös omat piirrokseni ja toiveeni keittiön suhteen. Seuraavana päivänä sähköpostissani olikin jo valmiit luonnokset keittiöstämme kahdella eri ovimallilla. Ihastuin luonnoksiin heti, varsinkin Linnea peiliovimalliin, eikä muutoksia tarvinnut tehdä kuin liesituulettimen kohdalla.

Alunperin olisin kovasti halunnut keittiöömme uuden huuvamallisen liesituulettimen, mutta koska tuulettimen yhteydessä toimii myös koko kodin ilmanvaihto, olisi kyseinen liesituuletin maksanut maltaita. Mieheni toiveesta ( hänkin saa päättää jotakin ;) päätimme jättää vanhan liesituulettimen paikalleen ja säästimme näin taas useamman satasen. Toiveideni liesikupu olisi nimittäin maksanut lähemmäs tonnin.



Keittiön toiminnot jäävät entisille paikoilleen, sillä ne olemme kokeneet käytännöllisiksi pienessä tilassa. Mikro tosin siirtyy eri seinälle. Kodinkoneista vaihtuu ainoastaan uuni, sillä muut koneet ovat vielä täysin toimivia. Uunin ulkonäön suhteen jouduin myös tinkimään, sillä uudenaikaiset integroidut uunit olivat liian kookkaita tähän tilaan. Säästimme kuitenkin rahaa siinäkin.

Tiskialtaan yläpuolelle halusin ehdottomasti lasiovet, ja kaapistot tulevat olemaan entisiä matalammat, joten keittiöön saadaan kaivattua väljyyttä ja avaruuden tunnetta. Säiltystila toki hieman vähenee, mutta kaapeissamme on nytkin paljon turhaa tavaraa, josta on tarkoitus päästä eroon.

Toiselle seinustalle, jääkaapin viereen saan vihdoin käytännölliset vetolaatikot, ja niiden yläpuolelle on tulossa pitkään haaveissani muhineet avohyllyt.


Löysin Ylijäämävarastolta myös mieleiseni pyöreämuotoisen hanan, sekä valkoisen upotettavan komposiittialtaan ja vanhantyyliset vetimet.  ( Samantyyliset kuin kuvassa ) Työtasoa en ole vielä päättänyt, mutta todennäköisesti haluan massiivipuisen tason.



Keittiön välitilat ovat vielä kysymysmerkki! Nykyään käytetään paljon välitilalevyjä, jotka ovat edukkaita ja helppoja asentaa. Ne kestävät myös hyvin käytössä. Ylijäämällä olikin useampia laattoja muistuttavia valkoisia välitilalevyjä ja löysin niistäkin pari erittäin mieleistä vaihtoehtoa. Toisaalta tykkään myös paneeleista, joita löytyy nykyisestä keittiöstämmekin, joten siinäpä pähkäämistä kerrakseen.

Kun sain keittiöstämme lopullisen tarjouksen, olin tipahtaa penkiltä! Hinta jäi nimittäin paljon alhaisemmaksi, mitä olin kuvitellut, joten budjettimme pysyi hienosti hallinnassa. Saimme toki loppusummasta hieman alennusta bloginäkyvyyttä vastaan, mutta kyllä olen nyt tyytyväinen ja onnellinen.

( Ainoastaan se Smegin jääkaappi enää puuttuu ;)

(Pinterest)

Ensiviikolla meillä sitten aloitetaan uuden keittiön rakennus! Voiko tämä olla edes totta :)

Palaillaan asiaan!

Iida Emilia

-yhteistyöpostaus-

sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Ihana viikonloppu

Hiphei pitkästä aikaa!

Pahoittelut, että blogipostaukset tulevat näin harvakseltaan, mutta tuntuu jotenkin, ettei täällä ole mitään kuvattavaa, ennenkuin alkaa todenteolla remonttirintamalla tapahtua. Muutenkin vapaahetket kuluvat nyt tiiviisti oikeita materiaaleja ja tarjouksia etsiessä, joten kiirettä on pitänyt. Nyt onkin sitten unelmien keittiö suunniteltuna ja ihanat väliovet varattuna. Uusi lattiamme saapuu huomenna ja viikon päästä pärähtää remontti käyntiin :)

Tänä viikonloppuna jätin kuitenkin remppajutut hetkeksi sivuun ja suhautin ystäväni Anskun kanssa junalla kohti Vaasaa. Siellä tapasimme ihanat blogi-ystävämme AllidaalianNiinanJonnan sekä Kiken

Vietimme jälleen kerran ihan mahtavan naisten viikonlopun, josta minulla ei ole kuvia valitettavasti ollenkaan, sillä unohdin aamukiireessä kamerani kotiin! ( Bloggaajan pahin moka ikinä ;) 
Instagramiin päivitin muutaman tunnelmapalasen matkaltamme, mutta nuo kännykkäkuvat eivät laadullaan päätä huimaa. 

Kaikkein parasta antia reissussa oli ehdottomasti yökyläily Niinan ihanassa, vaniliansävyisessä  talossa, jossa pääsimme nauttimaan pihasaunan lempeistä löylyistä ja saunanraikkaina vietimme pyjamabileitä rupatellen ja nauraen yömyöhälle.




Mukavia löytöjäkin sattui matkan varrelle useampia, vaikka alunperin ajattelinkin, etten tarvitse kotiin oikeastaan mitään. Tuollaisia mukitelineitä olen ihastellut muiden kodeissa, ja nyt olin niin myyty tuon sinkkisen Ib-Laursenin telineen kohdalla, että se oli aivan pakko napata ostoskassiin.

Myös pehmoinen Ib-Laursen täkki houkutteli minut kauniilla kuosillaan ostosvimmaan.
Nämä ihanuudet löysin kodikkaasta Shiilan putiikista, jossa olikin todella ilo vierailla. Shiilan ystävällinen omistajatar ja hänen suloinen tyttärensä palvelivat meitä kauniissa, autotalliin rakennetussa puodissaan. Saimme ostosten lomassa nautiskella herkullisista uunituoreista korvapuusteista kahvin kera ja pääsimmepä vielä vierailulle heidän upeaan kotiinsakin.

Putiikissa olisi ollut vaikka kuinka paljon kaikkea ihanaa kotiimme, ja oikein harmittaa, että puoti sijaitsee niin kaukana meiltä, mutta onneksi heiltä löytyy myös verkkokauppa :)





Kirppareilta tein myös useampia ihania löytöjä, ja yksi niistä olikin tuollainen puinen vanha leipälapio, jonka päälle voi asetella vaikkapa kynttilöitä.


Ja loppuhuipennuksena kävimme vielä vierailulla iki-ihanassa Mallan Makeat -sisustuskahvilassa, jonne onneksemme saimme kutsun, vaikka puoti olikin juuri lomalla. Eihän pohojanmaan reissu olisi ollut mitään ilman Mallan ja Samin leipomia herkkuvohveleita, sekä Green Gaten uutuuksia. Joulukotiin sieltä löysinkin jotain suloista ja punaista. Kiitokset vielä Makeiden herttaiselle pariskunnalle vieraanvaraisuudestanne :)

Ah, kylläpä olikin taas rentouttava reissu.
Nyt jaksaakin alkaa keskittyä kunnolla tuohon tulevaan remonttiin.

Halauksin:

Iida Emilia


lauantai 17. syyskuuta 2016

Inspiskuvia ja remppasuunnitelmia

Hellou!

Täällä pää höyryää remonttisuunnitelmista kaiken aikaa, enkä ole ehtinyt blogiakaan yhtään päivittää. Suunnittelua pidemmälle ei olla vielä päästykään, joten kerronpa teille kuulumisia näiden Pinterestistä napattujen inspiraatiokuvien muodossa. 

Siinä mielessä suunnittelu on helppoa, että tiedän tarkalleen mitä haluan, mutta haasteita ideointiin asettaakin sitten raha ja tuo rakas siippani, joka on lähes kaikesta kanssani eri mieltä. Onneksi toisaalta hän antaa minun aika vapaasti tehdä valintoja oman pääni mukaan, mutta onhan tässä välillä luovimista, jotta kaikki olisivat tyytyväisiä ;).

Alunperin meidän oli tarkoitus vaihtaa vain lattiat, listat ja väliovet, sekä uudistaa kylppärin ilmettä. Nyt sitten kuitenkin lattioiden uusimisen yhteydessä tuo keittiökin vaihtuisi mukavasti samalla, joten kyökistäkin olemme kyselleet tarjouksia. Keittiöremontti lohkaisisi suuren osan budjetista, joten siihen muuhun jäisi luonnollisesti vähemmän satsattavaa. Joistakin unelmista on luovuttava, mutta paljon päästään haaveissa kuitenkin eteenpäin. 


(Pinterest)
Unelmieni koti on vaalea ja avara! Rakastan vanhoja puulattioita yli kaiken, mutta joudun tyytymään täällä kodissa laminaattiin. Onneksi laminaateissa on nykyään hurjasti kauniita vaihtoehtoja, ja itseasiassa löysimmekin meille jo täydellisen vaalean, lankkua muistuttavan lattian, josta kerron myöhemmin lisää!

Myös vanhat pönttöuunit ja puuhellat saavat sydämeni sykähtelemään ylimääräisiä kierroksia, mutta ehkä selviän elämästä ilman niitäkin ;)


(Pinterest)
Harmaavalkeasta ruutulattiasta olen unelmoinut pienen ikuisuuden, enkä ehkä saa sitä vielä tänne kotiin, mutta ehkäpä jonain päivänä, kuka tietää :)

Myös paneeliseinät ovat hurmaavan kodikkaita ja henkivät vanhaa tunnelmaa!


(Pinterest)

Vanhaa ja uutta sulassa sovussa. Harmaata, valkoista, puuta, pellavaa ja metallia! Niin kaunista!

(Pinterest)
Pariovet! Voi elämä, kun saisin makuuhuoneeseen pariovet.
Muutenkin väliovet ovat mielestäni iso osa sisustusta ja niihin olisi kiva panostaa. Mieluiten ottaisin vanhat ja täyspuiset, mutta kevytversioissakin löytyy onneksi kivoja perinteisiä vaihtoehtoja.

Pinterest



(Pinterest)
Ah, juuri näiden kuvien kaltaista tunnelmaa haluan kotiini.

Jatkanpa siis suunnittelua ja yritän pitää teidätkin ajantasalla!

Viikonloppuja!

Iida Emilia

sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Futis-synttärit tyttömäiseen tyyliin

Heipsan! Ihanaa alkanutta syksyä kaikille.

Syyskuu on ehdoton lempparikuukauteni ja se onkin meillä alkanut isojen juhlien merkeissä :).
Kuun ensimmäisenä päivänä juhlistimme isännän kanssa kristallihääpäiväämme ( teemme myöhemmin jonkun pikku reissun kahdenkesken sen kunniaksi ) ja kuopuksemme puolestaan täytti toinen päivä täydet 10 vuotta!

Synttärihulinat alkoivat tänä viikonloppuna kunnon kaverikemuilla, vaikka pientä jännitystä olikin ilmassa, että peruuntuuko juhlat vallan flunssan takia. Onneksi nuha alkoi kuitenkin sankarilla helpottaa ja kekkerit saatiin pidettyä.

Synttäriteema rakentui tyttäremme uuden harrastuksen pohjalta, sillä monien lajikokeilujen jälkeen  se oikea on nyt tainnut löytyä! Jalkapallo on vienyt neidin sydämen täysin :)

Lilliputtimme lemppariväri on ollut jo ihan pienestä pitäen sininen, joten väriteema napattiin sieltä, ja mustavalkoisuus antaa hempeään siniseen särmää, sekä sopii tietenkin futikseen. Halusin tehdä hieman "poikamaisesta"  teemasta kuitenkin herkän ja tyttömäisen.





Juomapullojen koristelut olivat päivänsankarin itse ideoimat ja askartelemat. Jalkapallot tulostettiin netistä ja teipattiin pilleihin kiinni. Pallot kannattaa vain kiinnittää hieman alemmas kuin kuvassa olevat, etteivät pallot tule juodessa suun eteen :)

Netistä sai tulostettua myös tuollaista jalkapallokuosia, josta leikkelimme muffinsseihin sydänkoristeet. Söpöt tähtinompparellit ja ilmapallot löytyivät Tigeristä. 


Kauppareissulta Prismasta ostin lähes kaikki muut tarpeet serveteistä ja silkkipapereista muffinivuokiin. Prismassa pitäisi tietääkseni olla myös jalkapallo-ilmapalloja, mutta niitä en tähän hätään löytänyt. Viirinauhan tein serveteistä.


Pätkisjuustokakun koristelin teemaväreihin sopivilla karkeilla, mutta ensiviikon sukusynttäreille lupasin tehdä jalkapallon näköisen kakun! Kääk...tulikohan lupailtua liikoja ;)








Menyyseen kuuluivat kymppivuotiaan toiveiden mukaan: pikkupizzat, coctailtikut, muffinit, kakku, karkit ja juustonaksut. Lapset auttoivatkin tosi kivasti kaikissa järjestelyissä, joten äiti pääsi loppujenlopuksi aika helpolla :)





Juhlien jälkeen on mukava huokaista hetki! Selvittiinhän taas näistäkin :)
Viikon päästä sitten toinen erä edessä.

Iloa päiväänne!

Iida Emilia