Kukkuluuruu! Täällä aletaan olla vihdoin siinä vaiheessa remonttia, että pääsette kurkistamaan hieman uuteen keittiöömme. Ihan valmista ei vielä ole, mutta pahin remppakaaos on takanapäin ja keittiössä pystyy jo hääräämään. Voi että, miten tuntuukaan mukavalta! Kyökki on juuri sellainen "moderni" maalaiskeittiö, josta olen vuosia haaveillut. Tykkään ihan kympillä! Tämä tiskauspaikka on oma lempparini ja kuvatkin ovat nyt siitä.
Remontti on sujunut kaikenkaikkiaan ihmeen kivuttomasti ja hyvin, vaikka kyllähän tuo kaaoksen keskellä eläminen on melkoista tunteiden vuoristorataa riemusta väsymyksen kyyneliin saakka. Mitään isoja yllätyksiä ei onneksi ole tullut vastaan, mutta pieniä vastoinkäymisiä kylläkin. Budjetti venyy ja paukkuu, eikä asiat välttämättä mene juuri niin kuin itse on suunnitellut. Minulle ainakin tuli yllätyksenä se, kuinka paljon aikaa menee pelkkiin pohjatöihin, ja nehän ovat toki juuri ne tärkeimmät asiat jotka on tehtävä kunnolla.
Ensimmäinen remppaviikko kului sutjakasti työn touhussa aamusta iltaan. Söimme valmiita mikroaterioita kertakäyttölautasilta ja pakolliset tiskit hoituivat kylpyhuoneen puolella. Väistelimme sujuvasti työkalupakkeja ja tavarakasoja. Isäni ahersi täyttä päivää, mutta meidän muiden oli käytävä välillä töissäkin. Mieheni sai onneksi hieman remppavapaata, ja olikin suureksi avuksi isälleni. Veljeni riensi myös parina päivänä apuun, ja ensimmäisen viikon aikana saatiinkiin keittiö kutakuinkin paikalleen ja upouudet lattiat makkareita vaille valmiiksi.
Viikon ahertamisen jälkeen isäni lähti lomareissuun ( sen hän totisesti olikin ansainnut ) ja palaa meille vielä ensikuun puolella, kun uudet sisäovemme saapuvat. Arvatenkin meidän remonttimme tyssäsi siihen paikkaan, eikä toisella remppaviikolla ollakaan saatu kuin muutamia vetimiä paikoilleen. Välitilalevyt, sokkelit, listat ja avohyllyt pitäisi vielä kiinnittää, ja sähkömiestäkin tarvitaan. Sitten olisi keittiön osalta valmista!
Tämän viikon aikana olen keskittynyt siivoamiseen ja tavaran karsintaan. Keittöstä lähtikin laatikkokaupalla turhuuksia kiertoon, sillä nyt haluan pitää paikat selkeämpinä ja helposti siivottavina. Pyrin siihen, että kaikella tavaralla on jokin käyttötarkoitus tai muuten ne saavat mennä. ( Saa nähdä onnistunko ;)
Jännää, miten kotimme tuntuu paljon avarammalta kuin ennen, vaikka kalusteet ovatkin pysyneet samoilla paikoillaan! Nuo matalammat keittiönkaapit luovat heti tunteen, kuin katto olisi korkeammalla ja tilaa olisi enemmän. Samoin toki vaalea lattia luo tilantuntua. Lattia on juuri niin ihana, kuin haaveilinkin! Roskat siinä toki näkyvät, mutta mielestäni siivoaminen on nyt helpompaa, ja ihan yhtä paljon lakaisin kyllä vanhaakin lattiaa.
Miten mukavaa onkaan nyt puuhastella uudessa keittiössä, kun kaikki on siistiä, ehjää ja toimivaa!
Tuo valkoinen komposiittiallas on ihanan suuri ja siinä on niin mukavaa tiskailla, että voisin pestä vaikka kaikki tiskit käsin. Hieman vielä jännittää tuo väri, että kuinka se tulee valkoisena pysymään, mutta olen nyt ahkerasti joka käyttökerran jälkeen sen astianpesuaineella pyyhkäissyt ja kauniilta se näyttää. Kaarihana oli myös yksi unelmien täyttymys, jonka muotoilusta tykkään todella paljon, ja käytännössäkin hana on osoittautunut toimivaksi.
Välitilaa ja työtasoa pohdein pitkään, mutta nyt parin viikon kokemuksella olen ollut todella tyytyväinen tuohon kaakelia muistuttavaan välitilalevyyn, joka on helppo asentaa ja pitää puhtaana. Yllättävän aidoltakin se näyttää! Ja viimeisenä, vaan ei vähäisempänä: ehkä kaikkein parasta keittiössämme on massiivipuinen tammitaso, joka luo lämpöä ja kodikkuutta ihan eritavalla kuin laminaattitasot. Toki puutaso on hintavampi ja vaatii säännöllistä huoltoa, joka minua pitkään mietityttikin, mutta on se vaan niin upea, etten ole yhtään päätöstäni katunut! ( Mielläni otan vastaan vinkkejä ja kokemuksia puutasojen hoidosta :)
Kunhan saamme keittiön kokonaan valmiiksi, niin laittelen vielä lisää kuvia tulemaan.
Keittiökalusteet, hana, allas, työtaso ja välitilalevy on hankittu Ylijäämävarastolta. Saimme tuotteista alennusta bloginäkyvyyttä vastaan.
Ihanaa tiistaipäivää!
Iida Emilia
-Yhteistyöpostaus-




