perjantai 2. joulukuuta 2016

Makuuhuoneen pariovet!

Heipparallaa!

Juuri alkaneen joulukuun ja viikonlopun kunniaksi esittelen teille erään unelmani, joka on vihdoin toteutunut monien vuosien haaveilun jälkeen. Meidän makuuhuoneeseemme kuljetaan nimittäin nyt upeiden massiivirakenteisten Mattioven pariovien kautta! Vaikka jouduinkin mittatilausovia tovin odottelemaan ja maksoin näistä triplahinnan perusoveen verrattuna, niin eipä haittaa pätkääkään! Suuni kääntyy joka kerta hymyyn kun kuljen ovien ohitse, sillä niin kauniit ne ovat! 


Jonkin aikaa ehdein epäröidä, ovatko pariovet "turhat" tällaiseen tavis rivarikämppään, sillä yleisesti ottaen pariovet ovat parhaimmillaan avautuessaan esim. olohuoneesta suoraan makuuhuoneeseen tai suuresta eteisaulasta saliin päin.

Meidän eteisaulamme...tai pikemminkin käytävämme on aina ollut tylsä ja hämärä kulkutila, jota ei oikein voi sisustellakaan kovin ihmeellisesti. Siksipä ajatuksenani olikin, että suurempi oviaukko avartaisi ja valaisisi tilaa, sekä toisi hieman persoonallisempaa ilmettä asuntoon.


Kun oviaukko sitten vihdoin suurennettiin, haihtuivat kaikki epäilykseni samantien! Koko pieni eteisemme muuttui silmissä aivan eri tilaksi, ja kun uudet lattiat- ja ovet saatiin vielä paikoilleen, niin muodonmuutos oli mieletön!

Halusin ovien olevan ehdottomasti perinteisiä peiliovia. Ne ovat klassisen kauniita ja kestävät aikaa.
Muualle kotiimme tuli nelipeiliset ovet, mutta nämä pariovet ovat senverran kapeammat, että näyttävät mielestäni paremmilta kolmipeilisinä. Oviaukko on nimittäin 120 cm leveä.


Ovet tuovat ihanan tuulahduksen kartanohenkeä ja nostavat aivan varmasti myös asunnon arvoa. Aito puuovi on pitkäikäinen ja ekologinen hankinta, ja nämä laadukkaat Mattiovet valmistetaan Suomessa. Saivat kovasti kehuja meidän timpuriltakin :) Tykkään ihan hirmuisesti! 

Uudet peitelistat vielä viimeistelivät ilmeen. Etsimme kissojen ja koirien kanssa puisia koristelistoja ja lopulta sopivat ( ja sopivanhintaiset ) löytyivät Rakentajan puutavaratalosta. En ehkä alkuun ajatellut ihan näin koristeellisia, mutta jotenkin ihastuin sitten lopulta näihin. 


Älkää muuten häiriintykö tuosta hieman erikoisesta, väliaikaisesta kattovalaisimesta! Mulla on vasta mietinnässä, minkälainen valaisin tuohon kammariin passaisi. Mutta nyt onkin ihanaa kun valaistus hoituu kynttilöiden, paperitähtien ja tunnelmavalojen avulla.


Tunnelmallista viikonloppua!

Iida Emilia

-Yhteistyössä Mattiovet-
( Ovista saatu alennusta bloginäkyvyyttä vastaan )

sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Ensimmäinen adventti

Joulu alkaa hiipiä tupaan aivan hipihiljaa. Maltillisesti tosin  :)
Tänään syttyi jo ensimmäinen adventtikynttilä! Tästä se joulun odotus lähtee.
Tänä vuonna upotin kynttilät yksinkertaisesti merisuolalla täytettyihin teekuppeihin. Numerokyltitkin minulla jossakin on, mutta olen näemmä laittanut ne liian hyvään talteen. 

Olinpa jopa niin joulufiiliksissä, että pesin sitten valkopyykin seassa tonttulakin!!! Sehän oli isännällekin iloinen yllätys, kun valkoiset sukat ja kalsarit muuttuivat pirteän pinkeiksi. Samoin kävi tyttären lempi t-paidalle, josta sain kuulla kunniani. Ei voi muuta sanoa, kuin että tekevälle sattuu :D

Voi miten tämä viikonloppu juoksee niin nopeaan. Lastenhuoneessa riittäisi puuhaa. Tyttärille olisi tarkoitus saada jaettua yhteen huoneeseen omat loossinsa. Sen takia kaadoimme huoneesta vaatehuoneen seinänkin. Kunpa nyt saataisiin edes jouluksi valmista ;)






Lempeää sunnuntai-iltaa!

Iida Emilia

lauantai 26. marraskuuta 2016

Talvista viikonloppua!

Huomenta!

Mahtavaa kun pieni pakkanen saapui raikastamaan ilmaa ja hento lumikerros kirkastaa marraskuista harmautta. Minulla on jäänyt talvi-istutukset tänävuonna totaalisesti hunningolle. Isompi terassi on täyttynyt remonttijätöksistä, joista nyt onneksi saatiin jo suurin osa vietyä kaatopaikalle. Pienempi terassi on sentään hieman viehättävämpi! Voitteko kuvitella, etten ole saanut aikaiseksi vietyä edes yhtään talvivaloja ulos? Tänä viikonloppuna täytynee korjata asia.

Joululle en ole myöskään ehtinyt juuri ajatusta suoda tämän remontin tiimellyksessä, mutta jospa se tästä nyt pikkuhiljaa. Listoitukset ovat jo melko hyvällä mallilla, mutta maalaushommia ja paklausta riittää yhä edelleen. 

Tämän viikonlopun olemme nyt kuitenkin hyvin rauhallisesti, sillä vanhempi tyttäremme käväisi eilen pienessä leikkauksessa. Tai ei voi puhua ihan pikavisiitistä, sillä kahdeksan tuntia sairaalassa vierähti, vaikka itse operaatio olikin vain puolen tunnin mittainen. Mutta hienosti kaikki sujui ja nyt sitten toivutaan. Hyvää hoitoa saatiin kyllä.





Pirteätä pakkasviikonloppua!

Iida Emilia

sunnuntai 20. marraskuuta 2016

Keittiöremppa, vihdoin valmis!

Halloota halloo! 

Nyt on viimeiset pari viikkoa paiskittu remppahommia siihen malliin, että aika valmiilta alkaa jo koti näyttää. Enää muutamat maalaustyöt ja listat puuttuvat ( sekä se kylpyhuone...johon ei pian enää rahat riitä )! Mutta nyt oli hyvää aikaa kaivaa tietokone remppapölyjen alta ja esitellä teille upouusi maalaiskeittiömme, josta tuli unelmieni täyttymys! Kompakti, kodikas ja valoisa kyökki, jossa kaikki toiminnot pelaavat pienistä neliöistä huolimatta. 

Keittiö uusittiin lähestulkoon kokonaan. Ainoastaan vanhat kodinkoneet jäivät vielä paikoilleen. (Lattialiesi tosin vaihdettiin uuteen ). Liesi, tiskiallas, hana, välitilalevyt, työtasot sekä kalusteet apteekkarin vetimineen hankittiin kaikki  Suomen ylijäämävarastolta, jossa palvelu oli erinomaista ja nopeaa. Onnellisena uuden keittiön omistajana voin vain todeta, että kyökki vaikuttaa edukkaasta hinnastaan huolimatta erittäin laadukkaalta ja toimivalta! 


Toiveeni selkeämmästä maalaistyylistä toteutui kalusteiden osalta, mutta tilpehöörien suhteen olen toivoton! Laitoin kyllä paljon tavaraa kiertoon, mutta ihan kaikesta ihanasta en millään raaskinut luopua, ja tokihan niitä astioitakin nelihenkisessä perheessä tarvitaan. Mutta muutoin onkin ihan supermahtavaa, kun pinttyneet, vanhat pinnat ovat vaihtuneet uusiin, ja siivouskin sujuu kuin leikiten.

Avohyllyn päällä näkyvään pistorasiaan on vielä hakusessa jonkinlainen seinävalaisin, ja kauniit koristelistat tulevat vielä viimeistelemään tilan ilmeen. 


Välitilaa jahkailin pitkään! Vaihtoehtoina oli mm. jokin kaunis tapetti lasipleksin alle sijoitettuna tai valkoiset helmipointtipaneelit, mutta kun törmäsin Ylijäämällä tuohon tiililadontalaattaa muistuttavaan välitilalevyyn, olin myytyä naista. Levy oli helppo liimata vanhan laatan päälle, ja levyn puhdistaminen on erittäin vaivatonta. Vaikka välitila ei olekkaan aitoa kaakelia, niin mielestäni tuo jäljitelmä näyttää kauniilta, ja mikäli siihen joskus aikojen saatossa kyllästyy, niin poistokaan ei ole hankalaa.

Ja voi että miten arkea helpottavat onkaan nuo suuret vetolaatikot, joihin mahtuu yllättävän paljon tavaraa! Kuivamuonat, astiat, kattilat, paistinpannut, kipot ja kupposet ovat nyt nätissä pinossa ja helposti saatavilla. Myös laatikoiden hidastusmekanismi tuntuu luksukselta entisiin verrattuna.



Seinille löysin juuri sopivan maalisävyn asiantuntevan myyjän avustuksella, Hämeenlinnan Terrasta.
Halusin värin olevan lämpimän harmaata, eli hieman beigen ja harmaan sekoitusta, joka ei taittaisi siniseen. Tämä Teknoksen T1339 oli nappivalinta! 

Taustalla näkyy myös uusi Mattiovien Arki-massiivipuuovi, joka on aivan mielettömän kaunis. Jahka saadaan listat vielä paikoilleen, niin esittelen ovia paremmin.


Vanha liesituuletin ei ole kauhean kaunis, mutta yllättävän hyvin se uppoaa uuteen keittiöön, eikä se pistä pahasti silmään. Liesituulettimen putki täytyisi vielä jotenkin naamioida, tai sitten vaihtoehtoisesti korostaa sitä, sillä putki voisi toisaalta olla ihan hauska yksityiskohta! 

Ja vaikka tuo putki tuolla nurkassa nyt töröttääkin, niin tykkään todella paljon noista matalammista keittiön kaapeista, koska keittiö näyttää niiden ansiosta paljon ilmavammalta. Lamput kaappien päälle hommasin Clas Ohlssonilta.

Upon lattialiesi tuli huomattavasti edukkaammaksi, kuin upotettava liesitaso ja induktoitu uuni, joten päädyimme tähän ratkaisuun ja tyytyväisiä olemme olleet. Keraaminen, tasainen liesitaso on ihanan helppohoitoinen ja siisti.


Tiskauspaikka on minun ehdoton lempparini uudessa keittiössä. Rakastan tuota syvää valkoista Stalan komposiitti-allasta, sekä Tapwellin kaarihanaa! Lasiovet olivat myös pitkään olleet haaveissani. Niin ja tuo tamminen massiivitaso oli ehdottomasti kaiken pähkäilyn jälkeen juuri se oikea!


Huomatkaa muuten pienenä yksityiskohtana vanhantyyliset pistorasiat ja katkaisimet. Niin ihanat! Nämä olivat Schneiderin Renova-sarjaa, jotka sähkömies meille toimitti ja asensi.




Keittiössä on ollut nyt nautinnollista puuhailla ja kokkailla. Myös seiskaluokkalainen esikoisemme on innostunut kovasti ruuanlaitosta ja leipomisesta. Tänään saimmekin maistella herkullista jauhelihakastiketta spagetin kera :)


Ensiviikon aikana meillä alkaa listahommat. Seinien maalausta olisi myös tiedossa. Yritän ehtiä kuitenkin hieman nopeammin blogin äärelle. Harmillista, kun lumet sulivat, mutta pimeydestä huolimatta:

Ilonpisaroita uuteen viikkoon!

Iida Emilia

-Yhteistyössä Suomen Ylijäämä-