maanantai 30. joulukuuta 2019

Meidän joulumme

Leppoisia välipäiviä!

Täällä nautiskellaan vielä täysin siemauksin joulun tunnelmista ja konvehdin makuisista hetkistä lomamoodiin uppoutuneena. Enpä muista milloin viimeksi olisin saanut lomailla näin välipäivinäkin, enkä laita pahakseni laisinkaan, sillä tähän kohtaan vuotta pieni pysähtyminen on todellakin paikallaan. Tai no oikeastaan emme ole tällä lomalla kauheasti edes ehtineet kotona löhöillä, vaan olemme olleet aika paljon menossa, joten tänään otan kotipäivästä kaiken ilon irti :)

Voi miten tuo joulun aika meneekin aina niin kovin nopeasti ohi! Hieman haikeaa suorastaan, mutta toisaalta katseet alkavat jo hakeutua uuteen vuoteen ja uusiin projekteihin! Mutta sitä ennen palataan vielä joulumme fiiliksiin....



Vietimme aattoa kotosalla oman perheen sekä äitini kanssa perinteisin menoin. Aattoaamuna lämmitimme joulusaunan ja lounaaksi söimme riisipuuroa tuoreen leivän sekä uunista tulleiden kinkkusiivujen kera. Taustalla soi tänäkin vuonna joululupukin kuuma linja, vaikkei talosta pieniä lapsia enää löydykään. Ihanasti teinitkin vielä innostuvat joulusta, sillä jotakin taikaa siinä aina vain on, eikä kuopus halunnut esimerkiksi pilata joulutunnelmaa olemalla kännykällään ( ja tuntui pitävän jöötä muillekin someriippuvaisille ;)




Iltapäivän hämärtyessä kävimme laskemassa haudoille kynttilät ja sen jälkeen olikin jo juhlaillallisen aika, jonka kattauksesta en kuvia enää ehtinyt/jaksanut ottaa, mutta käytin tuota samaa lautasliina-ideaa myös illan kattauksessa, eli piparkakkumuotit toimivat hyvin serviettirenkaina ja niihin sai kivasti kuusen oksia koristeeksi mukaan.

Ruuan jälkeen availtiin paketit ja saatiin mielestäni todella kivoja ja tarpeellisia juttuja, joista oltiin pukille vihjailtukin. Mutta ihania ylläreitäkin tuli, kuten minulle koko seuraavaksi vuodeksi lukuelämyksiä lempisisustuslehden parissa. Etenkin olin mielissäni siitä, että nuorisonkin lahjatoiveet olivat hyvin järkeviä ja maltillisia :D


Aattoiltaa vietimme rennosti joululeffan ja suklaiden parissa. Yökirkkoon olimme myös kovasti menossa, mutta väsymys iski siinä määrin, ettei sitten kuitenkaan jaksettu. 

Hankimme muuten pitkällisen harkinnan jälkeen aidon kuusen, ( kun emme oikeastaan jouluviikon kiireissä enää muutakaan ehtineet ) vaikka hieman jännitimme kuinka isännän allergian käy. Onneksemme tänä vuonna ukko-kullalle ei ilmaantunut mitään oireita, joten hieman mysteeriksi jäi viimevuotinen tukkoisuus?


Joulupäivänä koristelimme tyttöjen kanssa talopipareita ja käytin niitä kakun somisteina, sillä lähdimme joulupäivän viettoon muorilaan, jonne tulikin iso joukko mieheni sukua juhlimaan.

Tein kahvipöytään Annin uunissa- blogista tutun suklaisen piparijuustokakun 
ja se olikin oikein herkullinen sekä näyttävä kaakku joulupöytään. Nuo talopiparit ovat jotenkin niin sööttejä! ( Kuvassa näkyvä taatelikakku äitini käsialaa ).



Tapaninpäivänä pääsimme myös valmiiseen pöytään syömään anopin ja appiukon jouluherkkuja, jonka jälkeen meille tuli lasten serkut yökyläilemään ja perjantaina meidän neidit menivät vuorostaan serkuille yöksi, joten saimme mieheni kanssa rauhallisen kahdenkeskeisen koti-illan.


Lauantaina kävin pikaisesti aleostoksilla ja tapasin erästä tuttavaani vuosien takaa brunssin äärellä.
Iltasella kävimme vielä lasten kanssa elokuvissa katsomassa uusinta Frozen-leffaa.

Eilisen sunnuntaipäivän vietimme puolestaan Helsingissä uudessa Tripla-kauppakeskuksessa mieheni siskon perheen kanssa, sillä serkukset saivat joululahjaksi hauskan elämyslahjan sisäsurffauspuistoon, jossa pääsivät tutustumaan surffauksen saloihin! Olikin muuten hurjan hauskan näköistä menoa ja kiva viikonloppu kaiken kaikkiaan takana :)


Tänään olisi tarkoitus viettää vihdoin rauhallista kotipäivää ja laittaa pyykkikone pyörimään sekä imuri laulamaan, sillä uudeksi vuodeksi saadaan meille vieraita. Tosin lupauduin jo äidilleni kuskiksi ja tapettikaupoille makutuomariksi ;)



Tässä siis pikakelaus joulustamme ja välipäivien puuhistamme, vaikka välillä tuntuukin, että toistan itseäni, kun kerron samat tarinat jo instassakin ;). Välillä käy jopa mielessä, että olisikohan helpompaa siirtyä kokonaan vain instagramin puolelle kirjoittelemaan, mutta jokin tänne blogiin vielä vetää mukanaan? 

Toivottavasti siellä ruudun toisella puolella on myös mukavat joulut takana :)

Ihania vuoden viimeisiä päiviä!

Iida Emilia

tiistai 24. joulukuuta 2019

Hyvää Joulua!

Kiireet ovat jääneet taa! Nyt on aika nauttia joulun tunnelmasta ja ennenkaikkea rakkaiden läheistemme seurasta. Hyvää joulua kaikille!



Merry Christmas!

Iida Emilia

tiistai 17. joulukuuta 2019

Helpot fudget lahjaksi

Huomenta tiistaihin!

Viikko enään jouluun. Istun aamiaispöydässä vapaapäivän aamuna ja listailen mielessäni asioita, joita pitäisi vielä ehtiä. Olin niin päättänyt, että joulunalusviikolla kaikki muut hommat olisi hoidossa, eikä tarvitsisi enää kuin siivoilla, koristella kuusi ja hakea ruuat, mutta löytyyhän tuosta listasta nyt sitten kuitenkin pari muutakin juttua, joten jostakin päästä pitäisi aloittaa ja toimia :D

Eilen illalla tapasin paria ystävääni ja olipas ihanaa istahtaa alas glögilasilliselle kesken joulukiireiden. Halusin muistaa ystäviäni jollakin pienellä poiskuluvalla jutulla ja leipaisin heille edellisenä iltana pätkisfudgeja, joiden ohjeeseen törmäsin Pinterestissä.

Fudgeja onkin pitänyt kokeilla jo aiemmin, mutta jostain syystä ne ovat jääneet testaamatta. Tästä eteenpäin nämä helpot ja makeat herkut taitavatkin kuulua ruokaympyrääni...ainakin näin joulun aikaan ;)


Tämän ohjeen nappasin Maistuu Makialle- blogista ja googlettamalla löytyy monia muitakin ihania versioita fudgeista. 

Pätkisfudge:

-200g tummaa suklaata
-2 pussia pätkis minibites ( 2X 140 g )
-1 tölkki kondensoitua maitoa 
( ei valmista kinuskia vaan keittämätöntä )

-Vuoraa astia leivinpaperilla ja öljyä se kevyesti. Itselläni oli 20x20 cm astia, jolloin fudgepaloista tuli aika paksuja.

-Kaada kondensoitu maito kattilaan ja pilko perään suklaat sekä pätkikset.

-Kuumenna seosta miedolla lämmöllä kokoajan sekoittaen, kunnes massa on tasaista ja notkeaa.

-Kaada massa leivinpaperin päälle astiaan ja koristele haluamallasi tavalla.

-Nosta jäähtymään jääkaappiin neljäksi tunniksi tai yön ylitse.

- Pilko jähmettynyt fudge paloiksi



Itse käärein valmiit fudgepalat sellofaaniin ja annoin ne kahvipaketin kera ystävilleni joulunajan herkutteluun. Fudgeja säilytetään jääkaapissa ja ne säilyvät reilun viikon ajan, jos eivät katoa jo ennen sitä ;)

Näissä maistui ihanasti pätkis, mutta tumma suklaa ja kinuski vielä täydensivät ja pehmensivät makua.


Mutta nyt hophop-hommiin ja ne viimeiset lahjat olisi vihdoin saatava hankittua. Harmi vaan, kun automme seisoo vieläkin huollossa, mutta kai sitä bussiinkin lahjapussukoiden kanssa mahtuu ;)

Oikein mukavaa ja reipasta joulunalusviikkoa!

Iida Emilia


sunnuntai 15. joulukuuta 2019

Joulupaketteja

Kolmas adventti. Joulu on ihan pian täällä!

Tässä kohtaa jo toivoisi, että päästäisiin siihen rentoon ja letkeään joulunviettoon ja kiireet olisivat  takanapäin. Se marraskuun ihana fiilistelyvaihe on muuttunut hieman paniikinomaiseksi viimehetken hötkyilyksi, mutta eiköhän tästä taas selviydytä ;)

Olin suunnitellut tähän päivään viimeisten lahjajuttujen hankkimista ( koska hyvistä aikeistani huolimatta niitä on edelleenkin liuta ostamatta ) sekä joululaulukirkkoa, jonne olisin napannut äidin mukaani, mutta automme joutui huoltoon, joten suunnitelmat muuttuivat ja pidänkin tänään leivontapäivän. 

Onneksi muutama lahja on jo odottelemassa valmiina kääreissään ja niistä lopuistakin on selkeät suunnitelmat. Mutta kieltämättä nuo lahjahommat ovat aina ne eniten stressaavat asiat, joiden jälkeen voi vasta kunnolla huokaista!



Lahjojen paketoiminen on sensijaan yksi joulun lempipuuhiani, kunhan sen ehtii tehdä rauhassa joululaulujen soidessa taustalla ja suklaarasian ollessa käsien ulottuvilla :)

Rakastan nauhoja ja kauniita kääreitä, joita minulle onkin kertynyt niin paljon, että tänä vuonna ostin ainoastaan uutena tuon tumman siniharmaan tähtipaperin Prismasta. 

Kauniit kuusenmuotoiset pakettikortit ovat Kodin 3 väriä-verkkokaupasta



Itse tykkään paketoinnissa erityisesti luonnonmateriaaliteemoista sekä yksivärisistä voimapapereista, juutti- puuvilla- ja paperinaruista, jotka ovat samalla kierrätettäviäkin. Myös vanhoista tapetinjämistä saa hienoja ja persoonallisia joululahjapaketteja.

Kun aiemmin punainen kuului ehdottomasti joulun väreihini, niin huomaan, että nykyään suosin mieluummin neutraaleja värejä joulunakin. 

( Enpä sitten näemmä huomannut pyyhkäistä kuvista lattialle jääneitä paketoitiroskia pois ;). Valkoisessa lattiassa näkyy todellakin kaikki!




Tsemppiä sinne muillekin viimeisiin joulupuuhiin! Onkos kaikki hommat hallinnassa vai puskeeko hikeä näin viimemetreillä? ;)

Sunnuntaiterkuin:

Iida Emilia