sunnuntai 4. maaliskuuta 2018

Talviloman tunnelmia

Heipsan kuulijat!

Kaikki kiva loppuu aikanaan...niin myös tämä pieni hiihtoloma, joka on tarjonnut mukavia elämyksiä laidasta laitaan. Olen saanut nauttia yhteisestä ajasta ukkokullan kanssa Jarkko Aholan upean keikan merkeissä. Konsertti oli kyllä mieletön, ja leijailin pari päivää sen jälkeen! ( Eräs ystäväni ihmetteli, olenko yhtäkkiä kääntynyt hevin ystäväksi, mutta en suinkaan, sillä tuo konsertti piti sisällään  suomalaisia klassikkobiisejä 50-80 luvuilta, ja mukana oli myös Elvistä, Gueenia ym. ikivihreitä ). Olisin voinut kuunnella Jarkon komeaa musisointia ihan koko illan! Upeaa kerrassaan!

Mukavia kokemuksia kertyi myös perheen yhteiseltä Tallinan reissulta, jonne seilasimme pariksi päiväksi seikkailemaan. eikä pureva pakkanenkaan menoa haitannut. Talvisen Tallinnan vanha kaupunki oli kuin suoraan sadusta ja teimme mm. mielenkiintoisen aikamatkan keski-ajalle ja käväisimme elämysgolffissa.

Hauskoihin lomamuistoihin lisäisin myös pakohuonepelin, jonne olin jouluna hankkinut lahjakortin koko perheelle ja hurahdimme kyllä täysin tuohon mysteerin ratkomiseen. Meidät siis suljettiin kahteen eri huoneeseen vuoronperään, ja puolessa tunnissa piti ratkaista tiemme huoneesta ulos erilaisten vihjeiden avulla! Ensimmäisestä emme ihan ulos selvinneet, mutta toisesta pääsimme täpärästi pihalle. ( Toki sieltä huoneesta siis tullaan päästämään ulos, vaikkei mysteeri ratkeaisikaan ;). Mutta oli aivan sairaan hauskaa! Suosittelen.

Talviset ja aurinkoiset ulkoilukelit ovat myös suosineet meitä hiihtolomalaisia, kunhan on muistanut pukeutua lämpimästi. Onneksi nyt loppuviikkoa kohden pakkaset ovat hieman hellittäneet, ja eilenkin oli aivan ihana kirjastoreissun jälkeen kävellä järvenjäällä. Sen jälkeen maistuikin lämpimät kaakaot ja pullat kahvilassa.

Reissuvinkiä vielä:
Jos Tallinnassa ei jaksa koko päivää haahuilla ostoskeskuksissa tai vanhan kaupungin kaduilla, niin suosittelen ehdottomasti isompien lasten kanssa "Tallinnan legendat"- nimistä interaktiivista, jännittävää museokierrosta, jossa pääsee koskettavan lähelle keskiajan hyytäviä legendoja ja tarinoita! Osallistujat kulkevat huoneesta toiseen näyttelijöiden mukana ja hienot rekvisiitat takaavat vaikuttavan elämyksen! Tykättiin kaikki todella paljon, mutta kierros oli sen verran pelottava, ettei se sovellu mielestäni kovin pienille tai herkimmille lapsille.

Myös elämysgolf oli todella kiva koko perheen aktiviteetti, jossa hohto-minigolfrata hauskoine erikoistehosteineen toi pientä lisäjännitystä peliin.

Molemmat paikat sijaitsivat vanhassa kaupungissa, eli ihan kävelymatkan päässä Viruhotellista, jossa majailimme.

Kotiin palatessa alkoikin jo arki palautella todenteolla maan pinnalle, kun jo heti satamassa raitiovaunua pitkään hytisten odotellessa ( olimme jättäneet automme mieheni siskon luokse säästääksemme parkkimaksuissa ) selvisi, että raitiovaunu ei kuljekkaan! Isäntä oli jo ehtinyt ostaa liput julkisiin, mutta vahingossa liian kalliit sellaiset! Siirryimme siis taksijonoon tärisemään ja kuuntelemaan laivalta tulleiden, hieman liikaa ilolientä nauttineiden matkailijoiden örinöitä.

Siinä samassa myös isännän lonkeropaketti ( joka oli kuulemma pakko raahata mukaan edullisen hinnan vuoksi ) levisi pitkin jäistä piennarta ja siinä tölkkejä keräillessä taksikin sieltä vihdoin saapui ja saimme itsemme kammettua kyytiin. Taksimatka oli kaikkea muuta kuin rentouttava, sillä kuski kaahasi kuin mikäkin actionleffan sankari!! Perille päästiin kuitenkin ehjinä ja aika paljon köyhempinä, joten se niistä parkkimaksun säästöistä sitten :D

Automatka kotiin tuntui puuduttavan pitkältä ja väsyttävältä...varsinkin kun automme lämmitys kieltäytyi toimimasta ja lopulta kymmeneltä illalla, kun saavuimme jääkuutioina kotiin, napsautimme ensitöiksemme saunan päälle! Onneksi seuraavana päivänä auton ilmastointi alkoi todentotta "toimia"...nimittäin kuskin puolen ikkuna jäi alas, eikä noussutkaan enää ylös!! Mutta hätä keinot keksii ja ikkuna saatiin kiinni....ilmastointiteipin avulla.

Isäntä ilmeisesti kuitenkin vilustui reissussa, sillä viikonlopuksi hänelle paukahti korkea kuume ja flunssa päälle. Kunpa ei tulisi lisää potilaita.

Mutta vaikka se elämä joskus potkiikin päähän, niin kyllä se myös antaa paljon :).
Lomasta jäi mukavat muistot ja nyt saa arki taas alkaa!

Onnittelut jos jaksoit lukea tänne asti!

Halauksin

Iida Emilia

1. Oi voiko lomalta enää muuta toivoa! <3
    Ihanalta kuulostaa ja näyttää!
    Niin ihana Tallinna, konsertti ja yhdessä vietetty aika! <3
    Mukavaa paluuta arkeen!

1. Kiitos paljon Marita <3
      Oikein mukava loma oli ja aivan ihanat muistot jäi! Aina se piristää, kun vähän irtautuu omista ympyröistä :)
      Kivaa viikon jatkoa sinne! <3

2. Mukavan oloinen loma teillä. Kaunis toi Tallinna, ihania kuvia.

1. Kiitos Tuija! Oikein mukavaa olikin ja Tallinna on kaunis näin talvisinkin :)

3. Tallinna ja sen keskiaikainen vanha kaupunki on kyllä kiehtova. Siellä on kiva käydä mihin tahansa aikaan vuodesta, ja aina kokee jotain uutta. Olipas teillä mukavan puuhakas talviloma. ☃️

1. Kiitos kivasta kommentistasi :)

Se on totta kyllä, että aina sieltä löytää uusia kivoja juttuja! Alan tykästyä Tallinnaan joka kerta yhä enemmän ja enemmän :)

Mukavaa talvista viikkoa!

4. Oi ihana loma ollut teillä, tosin tuossa loman lopussa olis varmaan ollut vähän toivomisen varaa! Me ollaan myös oltu juuri tuollaisen taksin kyydissä ja mähän istuin sielä silmät kiinni. Oikeasti se oli ihan pelottavaa!!

1. Juu, oikein kiva mieli jäi tästä minilomasta ( olin siis osan viikkoa töissäkin ) ja vaikka loman loppu olikin vähän tylsähkö, niin siitä päästiin yli, ja mieleen jäi ne kivat asiat :D. Se on vaan oiken Myrphyn laki, että jos olet vähän elellyt hetkellisesti leveämmin "yli varojen", niin eikös se auto hajoile tms. heti siihen perään ;)

Olipas tosiaan elämäni ensimmäinen taksikyyti, jossa sai olla "kakat housussa"! En tiedä mikä kiire kuskilla oli, mutta puikkelehti ihan hullusti kaistoilla ja ajoi kuin mielipuoli! Olisi ehkä pitänyt antaa palautetta, mutta taidettiin vaan huokaista helpotuksesta kun päästiin autosta pois!

Kivaa viikkoa teille sinne!